وەڵامدانەوەی گومانەکان
  ڕاستکردنەوەی مێژوو بۆ ڕاوی
ماكوان كه‌ريم
هەرگیز معاویە- ڕەزامەندی خوای لێبێت- بڕیاری نەداوە نە بۆ خۆی نە بۆ یەزید کوڕی رەحمەتی خوای لێبیت .. ببنە خەلیفە .. چۆن؟
هاوەڵان هەڵە دەکەن .. بەڵام درۆ ناکەن.. ئەمە زۆر گرنگە وەك ئەهلی سوننەتو جەماعە بیزانین، چونکە شیعە پێیانوایە هاوەڵان درۆزنن، خۆشەوسیتی هاوەڵانیش لە ئیمانەوەیە.
ئینجا ووشەی دەستدرێژکەر و باغی چۆن وەربگرین ئایا بە مانای چی دێت "باغی" واتای کوفرە یان فسقە یان نیفاقە؟نەخێر- بەڵکو ئەمانە نیە ..واتا دەست درێژی کردنە.. بەنەزانی، کە حەقی بۆ رووندەبێتەوە ئیتر لە ئاست حەقدا بێدەنگ دەبێت، بە گشتی هاوەڵان هەڵەیان کردوە، بەڵام کە زانیویانە هەڵەیە دەست بەجێ لێڕاوەستاون نەیانکردۆتەوە، ئەمحاڵەتەیش کەروویداوە لە نێوانی موسڵمانادا ، من بە ڕەحمەتو خێری دەزانم بۆ موسڵمانان ، چونکە ئەبیتە ئەزمون بۆ موسڵمانان کە توشی بارو ڕەوشی وا بوون چۆن چارەسەری بکەن .. ئەویش قورئان بۆمان باس دەکات دوایی لە میدانی نێوان عەلی و معاویەدا بۆمان روونەدەبێتەوە.. خوای پەروەدگار دەفەرموێت
وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ﴿9﴾
ئه‌گه‌ر دوو ده‌سته‌، یان دوو تاقم له‌ موسوڵمانان بوو به‌شه‌ڕیان، هه‌وڵ بده‌ن ڕێکیان بخه‌ن و ئاشتیان بکه‌نه‌وه‌، خۆ ئه‌گه‌ر لایه‌کیان هه‌ر ده‌ستدرێژی ده‌کرده‌ سه‌ر لایه‌نه‌که‌ی تر، ئه‌وا ئێوه‌ به‌گژ ئه‌وه‌یاندا بچن که‌ سته‌م و ده‌ستدرێژی ده‌کات، تا ناچاریان ده‌که‌ن گوێ بۆ فه‌رمانی خوا ده‌گرن.. هه‌روه‌ها ئه‌گه‌ر لایه‌نه‌ سه‌رکه‌شه‌که‌ بۆ فه‌رمانی خوا گه‌ڕایه‌وه‌، ئێوه‌ ناوبژیوانیه‌کی دادگه‌رانه‌ له‌ نێوانیاندا بکه‌ن و دادپه‌روه‌ری ئه‌نجام بده‌ن، چونکه‌ خوا ئه‌وانه‌ی خۆش ده‌وێت که‌ دادپه‌روه‌ری ئه‌نجامده‌ده‌ن.
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ﴿10﴾
له‌راستیدا ئیمانداران هه‌ر برای یه‌کن، که‌واته‌ هه‌رکاتێك له‌ نێوان دوو براتاندا (ناکۆکی په‌یدا بوو) ئێوه‌ نێوانیان چاك بکه‌ن و ئاشتیان بکه‌نه‌وه‌، هه‌میشه‌ له‌ خوا بترسن و پارێزکار بن، به‌ڵکو ڕه‌حمتان پێ بکرێت.
لێرەدا ئەوە روون دەبێتەوە تەنها باسی نێوان موسڵمانان و ئیماندارانە.. نە پەیوەندی بە کافرو بە منافیقەوە نیە..بەڵکو کێشەی نێوان موسڵمانە مرۆڤیش بە سروشتی خۆی هەڵە دەکات، بەڵام هاوەڵان بەگشتی خەڵکێکی دادپەروەرن، کە زانیبێتیان هەڵەیان کردوە دەست بەجێ گەڕاونەتەوە بۆ لای خوای گەورە.
دروست بوونی خەواریج، شەهید کردنی عەلی کوڕی ئەبی تالیب..
لە دوای ئەوەی کە خەواریج دروست دەبێت و دەبێتە هۆکاری شەهید کردنی عەلی کوڕی ئەبوتالیب – ڕەزامەندی خوای لێبێت- خەڵکی بەیعەت بە حەسەن کوڕی عەلی ئەدەن..
لێرەدا شیکاریەكی مێژووی دەکەم: 
ئایا ئەو کەسانەی تەعەن ئەدەن لە معاویەی کوڕی ئەبوو سوفیان کە یەزیدی کوڕی کردۆتە جێنشینی خۆی، ئایا هەر هەمان کار نیە کە عەلی و حەسەن دووبارەیان کردوە ڕەزامەندی خوا لە هەموویان بێت..!
حاشا کە من وەك تەعەن وتانەو تەشەر ئەو شیکاریە ناکەم ، بەڵام ئەوکەسانی کە باسی دەسەڵاتی بنەماڵەو کورسی بۆ بنەماڵە دەکەن ئەوە لە عەلی کوری ئەبی تالیبەوە و حەسەنەوە دەستی پێکردوە، نەوەك معاویەو یەزید..
مانای وانیە ئەمە عەیبە بێت، یاخود خراپ بێت، خۆ ئەمەکارە ماقلیدو سیستەمی سیاسی ئیسلام و وەك دەستور و یاساو سەروەری شەریعەت و ئەمانەی هیچی تێکنەداوە خیلافەت نە گۆڕدراوە وەك سیستەم، خۆ سیستەمەکە سیستەمی ئیسلامیە، هەر بە راوێژی ش بووە کە حەسەن هەڵبژێراوە یاخود یەزید هەڵبژێراوە هەردووکیان هەر بە راوێژو شواربووە، ئەویشی دەڵێت وانیە دەبێت بەڵگەی خۆی بخاتە ڕوو، وەك من چۆن بەڵگەی خۆم دەخەمە روو بۆ هەموولایەك
حەسەن کوڕی عەلی کچەزای پێغەمبەری ئازیزە هەمیشە راوێژکاری باوکی بووە وە ئامۆژگاری باوکیشی دەکات لەوەی کە ئەو جەنگە لەگەڵ معاویەدا نەکات زۆریشی پێناخۆش بووە حەسەن، باسی معاویە زۆر بە باشی دەکات، چونکە حەسەن و یەزید هەردوکیان رەفیق بوون لە ژێر فەرمانی یەزیددا حەسەن و حوسێن دەچنە جەنگ بۆ میسر سەربازی بەردەستی یەزید بوون.
لەدوای شەش مانگ حەسەنی کوڕی عەلی ساڵی جەماعە دروست دەکات خۆی لە کورسی دەسەڵات دادەماڵێت بۆ معاویە.. پرسیار ئەوایە ..
ئایا حەسەن لەمعاویە ترسا.. ؟ یاخود دەیزانی معاویە لایەق ترە بە توانا ترە..، چونکە دەسەڵات و ئیدارەی معاویە لە رووی ئیداریەوە زۆر لە عەلی کوڕی ئەبوتالیب باشتر وبەهێز بووە، هیوادارم ئەم قسەیەم بە هەڵە وەرنەگیرێت، باس لە دەسەڵاتی ئیداری دەکەم ، بەڵام پلەی عەلی کوڕی ئەبوتالب لە رووی ئیمانیەوە بەرزترە لە معاویە، حەسەنی کوڕی عەلیش درکی بەوە کردوە کە معاویە لێزانترەو بە تواناترە لە رووی بەڕێوەبردنی خیلافەت و ئەو هەموو خاکەی لەبەر دەست موسڵماناندایە دەتوانێت بیپارێزێت..
لە دوای شەهید بوونی حەسەنی کوڕی عەلی.. موسڵمانان لەو سەردەمەدا کۆتایی فیتنە بوو.. ووردە ووردە دەسەڵاتی موسڵمانان بەرەو فراوانی دەچوو، هێزی گەورە موسڵمانان لە شامەوە سەرچاوەی گرتبوو.. معاویە درکی بەوە کردبوو کە ئەگەر کەسێکی تر بخاتە جێگای خۆی بێجگە کەسێك لە وە نزیك بێت خەڵکی شام گوێ بۆ ناگرن، بۆیە یەزیدی کوڕی تا ئەو سەردەمەش نەچۆتە شام، بەڵکو لەگەڵ هاوەڵاندا لە مککە پەروەردەبووە واتا مەبەستم ئەوەیە بە هەمیشەی لە شامدا نەژیاوە، خۆشی و ژیان و چونە ناو قەسری نەدیوە تا بەدوای دەسەڵاتەوە بێت، هاوڕێی کوڕە سەحابە بووە هەمیشە لەگەڵ عەبدوڵای کوڕی عومەرو تەنانەت هاوەڵی حوسێنی کوڕی عەلیش بوون بەیکەوە بوون .. 
هاتنی معاویە بۆ حەج و شوارای هاوەڵان لە مککەو مەدینە بۆ یەزیدی کوڕی
ئەو ساڵەی کە دیت بۆ حەج معاویە شورا بە هەموو هاوەڵان دەکات بۆ ئەوەی کە یەزید بخاتە جێگای خۆی، نەك بۆ ئەوەی یەزید خاوەنی پلەوپایە وەك هەندیك دەڵێن: گوایە معاویە ووتویەتی من ئەم کورسیە دەدەم بە یەزید بۆ ئەوەی نەوەی من بێت لەمن دەسەڵات بگرێت، ئەم قسەیە هیچ بنەمایەکی راستی نیە، بەڵکو کە دەگەڕێت بە مککەو مەدینەدا، شورا بە هەموو هاوەڵان دەکات کۆڕای هەموو هاوەڵان رازین بە خیلافەتی یەزید .. تەنها سێ هاوەڵ رازی نین.. ئەویش
یەکەم : عەبدوڕەحمان کوڕی ئەبوبەکر
دووەم: حووسێنی کوڕی عەلی
سێیەم: عەبدوڵای کوڕی زوبێر
پێشتر عەبدوڵای کوری عومەرو عەبدوڵای کوڕی عەباس ڕازی نەبوون ، کە زۆرینە بیعەتیان دایە یەزید ئەوانیش رازی بوون، پاشان عەبدوڵای کوری عومەر بەناو کەس وکارو بازاڕدا دەگەڕا دەیفەرموو ئەوەی بیعەت نەداتە یەزید لە من نیە، ئینجا یەزید ئەو کەسیە کە پێغەمبەری خوا لە فەرمودەیەکدا دەفەروموێت ئەوسوپایەی کە یەکەم جار جەنگ لەگەڵ دەسەڵاتی قەیسەر دەکات واتا غەزوی قوستەنتەنیە دەکات ئەوە خوای گەورە لێیان خۆش بووە، چی دەڵێت کە یەزیدی کوڕی معاویە سەرکردەی ئەو سوپایە بووە.. تەنانەت کە ئەو سێکەسەش رای خۆیان لەسەر بیعەتەکەی یەزید دەردەبڕن ، هیچ قسەیەك لەسەر رەوشت و دینداری ودەست پاکی و یەزید ناکەن تەنها (عەبدوڕەحمان کوڕی ئەبوبەکر، حووسێنی کوڕی عەلی، عەبدوڵای کوڕی زوبێر) ئەمە هەموو قسەکەیانە: دەرحەق بەو بیعەتە .. ئەویش ئەوەیە.. بەمعاویە دەڵێن: تۆ دەتەوێت دەسەڵاتی کیسراو رۆمی بگەرێنیتەوە، چونکە لای هاوەڵان دەسەڵاتی ئیسلامی لەسەر بنەمای خزم خزمێنەو کەسوکار نەبوو، بۆیە ئەوانیش بەلایانەوە سەیر دەبێت کە یەزید بکاتە خەلیفە، بەڵام بۆ خەڵکی شام و رۆم و عەجەم ئاسای بوو ، چونکە پێشتر ئەوان دەسەڵاتی کوڕوباوکیان بینی بوو ، بەڵام خەڵکی مککەو مەدینە ئەمیان لا نوێ بوو، ئەوەی دەڵێت: کە معاویە بە زۆر بیعەتی سەندوە لە هەوەڵان ئەوە تانەو تەشەرە لە هاوڵان واتا هاوەڵان ترسنۆك بوون ، یان سەریان شۆرکردلە ئاستی معاویەدا..! هاوەڵان فارس و رۆمیان خستە ژێردەسەڵاتی خۆیان، تۆ بڵێی ئەگەر معاویە زۆرملی بکردایە دەسەڵاتەکەیان لێوەرنگرتایتەوە..؟، بەراستی ئەوانە هەموو تانەو تەشەرن لە هاوەڵانی پێغەمبەر(صلی اللە علیە وسلم).. جا هەیە بە مەبەست ئەم قسەیە دەکات، هەیە بی مەبەستە تەنها حەقەکەی لا روون نیە وەك خۆی نایخوێنیتەوە.. رووداوەکان. هەیە لای شیعەو کۆماری شیعەنشینی ئێرانی خۆی خۆشەویست دەکات.
پرسیارێکی تر دێتە پێشەوە، خەڵکێك لەوانەی بڵێن ئەی بۆ خەڵکێکی بێوویژدان قسە بە یەزید دەڵێت: تەنانەت بە کافر ناوی دەبەن.. ئایا ئەمە جائیزە..؟
شیکاری ئەم باسە:
لەسەردەمی یەزیدا دووکەس رووداوەکانیان نوسیوەتەوە، تەبەری و بەلازەری کە هەردووکیان لەو سەردەمەوە نزیك بوون ئەو سەردەمیش بەهۆکاری تراژیدیاو کارەساتەکە و دژی بنەماڵەی ئەمەوی زۆربەی زۆری شیعە ریواتەکانی نوسیوەتەوە، سەردی تەبەرو بەلازەری هەردوکیان موعەن عەنە ..واتا بە راویوە هێناویانە، کە زۆربە زۆری سەندەکانی درۆن ، نەك- لاوازن- بەڵکو- هەر درۆنن، بۆنمونە لە تەبەریدا ١١٣ باسی مێژووی باس لەسەر شەهید بوونی ئیمام حوووسینە دەکەن ٩٩ نۆ فەرمودەیان .. نەك هەر لاوازن بەڵکو درۆزن و خاوەنەکانی هەمووی خەڵکی نادیارو درزۆنەکانن، ١١ باسی تریان لاوازەو سەندەکانی واقیدی و خەڵکی ترن.. مایەوە سێ باسی راست کە تێدا تۆمار کراوە.. تحقیق د. راغب السرجانی.
یاخود لەسەر ژیانی یەزید باس لەوەدەکات مەی خۆرو هەمیشە خەریکی ئافرەت و نویژی نەکردوە خاوەنی میمون بووە ..هەندیك قسەی نەشیاوی تر..
بەڵام هەموو مێژوونوسان تەنانەت ئیبنو تەیمەیەش ئەوە بەدرۆ دەخاتەوە کە کافرو فاجرو خراپەکار و فەرمانی کردبێت بەکوشتنی حوووسین ڕەزامەندیخوێ لێبێت..(قال شيخ الاسلام رحمه الله تعالى.. وَكَانَ مِنْ شُبَّانِ الْمُسْلِمِينَ ؛ وَلَا كَانَ كَافِرًا وَلَا زِنْدِيقًا ؛ وَتَوَلَّى بَعْدَ أَبِيهِ عَلَى كَرَاهَةٍ مِنْ بَعْضِ الْمُسْلِمِينَ وَرِضًا مِنْ بَعْضِهِمْ وَكَانَ فِيهِ شَجَاعَةٌ وَكَرَمٌ وَلَمْ يَكُنْ مُظْهِرًا لِلْفَوَاحِشِ كَمَا يَحْكِي عَنْهُ خُصُومُهُ . وَجَرَتْ فِي إمَارَتِهِ أُمُورٌ عَظِيمَةٌ : - أَحَدُهَا مَقْتَلُ الْحُسَيْنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَهُوَ لَمْ يَأْمُرْ بِقَتْلِ الْحُسَيْنِ وَلَا أَظْهَر الْفَرَحَ بِقَتْلِهِ ؛ وَلَا نَكَّتَ بِالْقَضِيبِ عَلَى ثَنَايَاهُ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - وَلَا حَمَلَ رَأْسَ الْحُسَيْنِ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ -) ئەمەش لە مجموع الفتاوی دا هاتووە..
لەوانە لە هەمووی گرنگتر ئەویە کە برا حووسێن شاهیدی بۆ ئەدات کە پیاو چاك بووە و دیندار.. بەناوی محمدی کوری عەلی کوڕی ئەبوتالیب ناسراوە بە ئیبنو حەنەفیە، کە باسی یەزید دەکات دەڵێت: ئیماندار بووە من لەگەڵی ژیاوم بەدوای سوننەتەوە بوو دوور بوە لە مەی خواردن و کاری خراپە و مەیمونی نەبووە و نوێژەکانی ڕێك وپێك کردوە ، موجهاید بووە ئەمەش دەقی فەرمودەکەی.. کەدێن دەیانەوێت باسی یەزید لێبپرسن.. زۆربەی مێژوەکانی تۆماریان کردوە .. ئیبنو کەسیر و ئیبنو ئەسیرو ئیبن و عەرەبی و تەبەریو بەلازەری..هتد
(ولما رجع وفد أهل المدينة من عند يزيد مشى عبد الله بن مطيع وأصحابه إلى محمد بن الحنفية، فأرادوه على خلع يزيد فأبى عليهم، فقال ابن مطيع: إن يزيد يشرب الخمر، ويترك الصلاة، ويتعدى حكم الكتاب. فقال لهم: ما رأيت منه ما تذكرون، وقد حضرته وأقمت عنده فرأيته مواظبًا على الصلاة، متحريًا للخير، يسأل عن الفقه، ملازمًا للسنة. قالوا: فإن ذلك كان منه تصنعًا لك. فقال: وما الذي خاف مني أو رَجَا حتى يظهر لي الخشوع، وأطلعكم على ما تذكرون من شرب الخمر؟ فلئن كان أطلعكم على ذلك إنكم لشركاؤه، وإن لم يكن أطلعكم فما يحل لكم أن تشهدوا بما لا تعلمون.
قالوا: إنه عندنا لحق وإن لم يكن رأيناه. فقال لهم: أبى الله ذلك على أهل الشهادة، فقال: {إِلاَّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ} [الزخرف: 86]، ولست من أَمْرِكم في شيء. قالوا: فلعلك تكره أن يتولى الأمر غيرك، فنحن نوليك أمرنا. فقال: ما أستحل القتال على ما تريدون عليه تابعًا ولا متبوعًا. قالوا: فقد قاتلت مع أبيك. فقال: جيئوني بمثل أبي أقاتل على ما قاتل عليه. فقالوا: فمُرِ ابنيك أبا القاسم والقاسم بالقتال معنا. قال: لو أمرتهما قاتلت. قالوا: فقم معنا مقامًا تحضُّ الناس فيه على القتال. قال: سبحان الله! آمر الناس بما لا أفعله ولا أرضاه؟! إذًا ما نصحت لله في عباده. قالوا: إذًا نُكْرِهُك. قال: إذًا آمر الناس بتقوى الله، ولا يرضون المخلوق بسخط الخالق.
لما رأى محمد بن الحنفية الأمور تسير في الاتجاه الذي لا يريده، وبدأ يظهر له سوء عاقبة تصرفات المخالفين له من أهل المدينة حينما ترامي إلى الأسماع قدوم جيش أهل الشام إلى المدينة، قرر ترك المدينة وتوجه إلى مكة، وسار أهل بيت النبوة على هذا المنوال ولزموا الطاعة، ولم يخرجوا مع أهل المدينة ضد يزيد؛ فعلي بن الحسين بن علي بن أبي طالب لم يخرج مع أهل المدينة ولزم الطاعة ليزيد.) 
لێرەدا پرسیار ئەوەیە .. ئەی زانایەکی وەك ئیبنو جەوزی چۆن ئەو هەموو قسەی پێدەڵێت..؟
وەك ئیبن کەثیر دەڵێت: مێژووی ئەمەوەیەکان زۆر بەخراپ باسکراوە، دوای ئەوانیش نوسراوتەوە زیاتر لەسەردەمی عەباسیەکان کە زۆر رقیان لە ئەمەوی بووە نوسراوەتەوە، پاشان کارەساتەکەی ئیمام حووسێن ئەوەندە بە سۆ بووە کە وایکردوە خەڵکی زۆر جار دادپەروەریش لەدەست بدات..
ئەم زانیانەش.. بەتاوانی دەزانن قسە ووتن بە یەزید و دەبێت رەحمەتیشی بۆ بنێرێت..
لەوانە :ئیمام غەزالی ، ئیبن وسەڵاحی شارەزوری ،ئیبنو عساکر .. لە کتێبی (قید الشرید من اخبار یزید) باس کراوە
لەم لینکەدا زیاد لە دەیان زانا باسیان لە باشەی معاویە کردوە
http://www.dd-sunnah.net/forum/showthread.php?t=140862
لە زانیانی کورد : مامۆستامەلا کەریم و مەحوی بە شیعر باسی دەکات و مەولەویش بەهەمان شێوە باسی دەکات کە جائیز نیە قسەی پێبوترێت، هەروەها مامۆستا مەلا کەریم دەفەرمویت ئیسپات نیە کە یەزید دەستی هەبوبێت لە شەهید کردنی حووسێن..
مەحوی دەفەرموێت...
لەعنەت مەکە برا لەیەزید و رەوانییە 
شەرعا کە ئێمە مل کەچی شیری شەریعەتین .
لێرەدا شیکاریەکی تر دەخەمە روو ئەوییش ئەوەیە .. کە لە هیچ مێژوویەکدا نەهاتەوە لە دوای شەهید کردنی حوسێن ..یەزید رووی خۆشی دەربریبێت، تەنانەت دەڵێن هۆکاری مردنیشی دەگرێتەوە بۆ خەفەت خواردنی لە شەهید کردنی حووسێن لە ساڵی ٦٠ کۆچی فەرمانڕەوای کرد تا ٦٤ واتا چوار ساڵ خەلیفە بووە.. لێرەدە دەپرسین کام هاوەڵ لە هاوەڵانی پێغەمبەری خوا قسەیان بە یەزید ووتوە؟..
خەڵکێك دەپرسن جا هاوەڵان ئەوسەردەمە مابوون..؟ بەڵێ بە دڵنیایەوە بە هەزاران هاوەڵی پێغەمبەری خوا لە ژیاندا بوون کۆتای هاوەڵی پێغەمبەری خوا لە ساڵی ١٠١ کۆچی وەفات دەکات ئەویش ناوی طفیل ە .. لە هیچ جێگایەکدا نابینی یەك هاوەڵ قسەی بە یەزید ووتبێت، تەنانەت زەمیشیان کردبیت..
کەواتە لێرەدا ماوەتەوە بڵێم یەزید پەیوەندی نەبووە بەفەرمنکردن بە شەهید کردنی حوووسێنی کوڕی عەلی رەزامەندی خوای لێبێت..
پاشان دێمە سەر باسی عەبدوڵڵای کوڕی زوبیرو گەمارۆی مەککەو مەدینە.. گومانی تێدانیە مەدینە شەری زۆر تێدانەکارا تەنها لە دەوروپشتی شاردا کرا و دوای هەموو بەیعەتدارایەوە بەیەزید ، هاوەڵان هەموو لەگەڵ یەزید بوون لە شاری مەدینەدا بۆ ئەوەی ریزو کۆمەڵی موسڵمانان تێك نەچێت، بیعەتیان بۆ یەزید بە رەوا دەزانی.. پاشان راستە کەعبە بەر مەنجەنیقدار و جەنگ کرا بەڵام، لەوکاتەدا یەزید وەفات دەکات جەنگ کۆتای پپێدێت.. لێرەدا ئەوەی کە گرنگە باسی بکەم ئەوەیە کە شیعەو مەعتزیلە هەردوولایان ئەم رووداوەیان گەورەکردوە کە پێناچیت خەڵکێکی زۆری تێدا کوژرابێت، صەلابی دەڵێت : هەموو درۆ و هەڵبەستراوە کە گوایە ئافرەتی موسڵمان حوورمەتی هەتک کراوە براوە بە کەنیزەك و خەڵکێکی زۆر کەم کوژراون کە بە پەنجەی دەست هەژمارد دەکرێن، چونکە نە تەبەری و نە بەلازەری کە لەوسەردەمەدا ژیاون هیچیان نەقڵ نەکردوە بە راست و دروستەوە..! ئەمەش دەقی ووتەکەی الصلابی یە..
(أما ما ذُكِرَ حول انتهاك الأعراض أثناء وقعة الحرة فيقول د. علي محمد الصلابي: لم نجد في كتب السنة أو في تلك الكتب التي أُلِّفَتْ في الفتن، وكذلك لم نجد في المصدرين التاريخيين المهمين عن هذه الفترة وهما (الطبري والبلاذري) أي إشارة لوقوع شيء من ذلك، وهما قد اعتمدا على روايات الإخباريين المشهورين مثل: عوانة بن الحكم، وأبي مخنف لوط بن يحيى الشيعي، وغيرهما.)..
کۆتای قسەم بەوە دێنم.. بۆ کەس لەعنەت لە عوبێدوڵای کوری زیادو ذولجەوشەن و سینان و سەرجۆن .. ناکات.. لەعەنەتی خوایان لێبێت کەئەمانە ئیمام حوسینو ئەولدەکانی و براو خوشکەانیان شەهید کرد؟، بۆ یەزیدی کوڕی معاویە رەحمەتی خوای لێبێت؟ هەست ناکەن ئەمە دەچێت گیرفانی ووڵاتی شیعەنشینی ئێرانەوە..؟.
به‌روار: 27/08/2016
بینین: 1502